maandag 7 december 2015

Advent: Licht in het donker...

Wat kan het donker zijn,  's morgens als we opstaan. Maar ook 's avonds is het vroeg donker. Met pakjesavond moesten ze in het donker een pakje zoeken. Had dat gelukt zonder zaklamp en zonder duidelijke beschrijving waar het pakje lag? Nee!

Soms kunnen er ook nare dingen zijn. Een ruzie op het plein,  ik legde een velletje zwart papier neer. Iemand die je elke keer verbetert, (vinden ze af en toe zo vervelend hier ) weer een zwart papier. En zo noemden we samen een heleboel dingen die het donker kunnen maken. Helemaal niet leuk.

Uit de Bijbel 
Ik las uit psalm 119. Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad. Gods Woord is een Licht over de dingen die ons overkomen. Met onze donkere dingen mogen we naar God toe. Hij is het Licht van de wereld.

Beeldend uitgelegd 
We bekeken de zwarte papieren.
* Wat zouden we tegen God kunnen zeggen in deze situatie?  Ik zette er een sterretje op met wit krijt. Zodra we naar God gaan komt er al een klein beetje Licht over de situatie. 
* Wat zou God zeggen in deze situatie?  Weer een sterretje erbij.
* Doet God wat Hij beloofd?  Weer een ster erbij. 
* Dank U God dat U dat doet!  Weer een ster erbij...
Hé,  het is al veel lichter!

Lied
Een lied waarin we leren dat God in onze donkere harten wil komen om het te verlichten.
1 Heer, uw licht en uw liefde schijnen,
waar U bent zal de nacht verdwijnen.
Jezus, Licht van de wereld, vernieuw ons.
Levend Woord, ja uw waarheid bevrijdt ons.
Schijn in mij, schijn door mij.

Refrein:
Kom, Jezus kom, vul dit land met uw heerlijkheid.
Kom Heil’ge Geest, stort op ons uw vuur.
Zend uw rivier,
laat uw heil heel de aard’ vervullen.
Spreek, Heer uw woord dat het licht overwint.

2 Heer, ’k wil komen in uw nabijheid.
Uit de schaduwen in uw heerlijkheid.
Door het bloed mag ik U toebehoren.
Leer mij, toets mij, uw stem wil ik horen.
Schijn in mij, schijn door mij. Refrein

3 Staan wij oog in oog met U Heer,
daalt uw stralende licht op ons neer,
zichtbaar, tastbaar wordt U in ons leven,
U volmaakt wie volkomen zich geven.
Schijn in mij, schijn door mij. Refrein


Een van onze kids mag met kerst blokfluiten. Het lied gaat erover dat we zelf een licht mogen zijn en mogen schijnen:

Jezus zegt, dat Hij hier van ons verwacht.
Jezus zegt, dat Hij hier van ons verwacht.
Dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht .
En Hij wenst, dat ieder tot zijn ere schijnt .
Jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn.

Jezus zegt, dat Hij ieders kaarsje ziet .
Of het helder licht geeft, of ook bijna niet .
Hij ziet uit de hemel, of wij lichtjes zijn .
 
Jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn .

Jezus zegt ons ook, dat 't zo donker is,
overal op aarde zonde en droevenis.
Laat ons dan in 't duister held're lichtjes zijn .
Jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn .

En wat we verder deden...
In een lijst stempelen we woorden die bij advent horen.
Een van de kids stempelde onze namen met witte verf op zwart papier. Zijn wij zulke lichten in deze wereld?
We lezen uit de Bijbel ( We zijn aan het lezen over Koning David, uit zijn geslacht is de Heere Jezus geboren) en kijken naar het donker in het verhaal en naar het licht. Om de beurt iets lichts noemen en een sterretje tekenen op zwart papier.

 

1 opmerking:

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!