donderdag 13 augustus 2015

God in de natuur... - vogels

In de vakantie lazen we Bijbelgedeelten en Bijbelteksten die te maken hadden met de activiteiten die we deden. Zo lazen we over wandelen,  de bergen, het weer, het water en de vogels. Thuis gekomen vond ik het fijn om nog even terug te kijken naar wat we gezien hadden en wat we leerden van God.

Want Gods heerlijkheid is te zien in de natuur. Zo staat dat in deze mooie Bijbeltekst :

Want de aarde zal vol worden met de kennis van de heerlijkheid van de HEERE, zoals het water de bodem van de zee bedekt. -- Habakuk 2:14 (Herziene Statenvertaling)

Bij ons vakantiehuis vlogen de vogels boven het dal. Onze natuurvriend vond dat natuurlijk geweldig!  In de Bijbel kwamen we deze tekst tegen over de vogels:

Zoals vogels boven hun nest vliegen, zo zal de HEERE van de legermachten Jeruzalem beschermen, Hij zal het beschermen en redden, Hij zal het voorbijgaan en bevrijden. Bekeer u tot Hem van Wie de Israëlieten diep afvallig geworden zijn, -- Jesaja 31:5 (Herziene Statenvertaling)

Wat zegt deze tekst mooie dingen over God!  We zien dat God beschermt,  dat Hij redt,  dat Hij bevrijdt ... Dat we tot Hem mogen komen!


Voor m'n verjaardag kreeg ik een houten huis met vakjes. Ontzettend leuk om daar herinneringen in te stoppen. Een herinnering zetten we vandaag in het huisje. Veren van vogels,  die ons herinneren aan die mooie Bijbeltekst. En natuurlijk zetten we ook daar een kaartje in met de tekst.


We luisterden en keken samen naar het lied wat ook gaat over vogels en denken er nog wat extra over na:

Door de kracht van Uw liefde...

Heer ik kom tot U,
neem mijn hart,
verander mij.
Als ik U ontmoet
vind ik rust bij U. 


(Wat gebeurt er als je tot God komt?)

Want Heer ik heb ontdekt,
dat als ik aan uw voeten ben,
trots en twijfel wijken
voor de kracht van uw liefde


(Zijn wij wel eens trots?  Waar twijfel jij wel eens aan? Wat doet God als je aan Zijn voeten bent? Lees het verhaal van Martha en Maria! )

Houd mij vast,
laat uw liefde stromen.
Houd mij vast,
heel dicht bij uw hart.


( Geniet jij ervan om alles aan Hem te vertellen. Wat is jouw favoriete plekje?)

Ik voel uw kracht,
en stijg op als een arend.
Dan zweef ik op de wind,
gedragen door Uw geest,
en de kracht van Uw liefde


( Hoe voelt dat als mama je draagt in de zee met grote golven?  Zo wil God jou ook optillen en helpen als het moeilijk is!) 

Heer kom dichterbij,
dan kan ik uw schoonheid zien
en uw liefde voelen,
diep in mij.


(Als we de Bijbeltekst lezen is het zo mooi om te weten Wie God is!)

En Heer, leer mij U wil
zodat ik U steeds dienen kan
en elke dag mag leven
door de kracht van uw liefde.

( Daarom elke dag aan Zijn voeten leren wat Hij wil dat we doen. Door de Bijbel te lezen...) 


Houd mij vast,
laat uw liefde stromen.
Houd mij vast,
heel dicht bij uw hart.


( Zijn Woord, dat is Hemzelf mogen we vasthouden! En ja, dan kan je zomaar Zijn kracht voelen!)

Ik voel uw kracht,
en stijg op als een arend.
Dan zweef ik op de wind,
gedragen door Uw geest,
en de kracht van Uw liefde

oh Houd mij vast,
laat uw liefde stromen.
Houd mij vast,
heel dicht bij uw hart

ja
Ik voel uw kracht,
en stijg op als een arend.
Dan zweef ik op de wind,
gedragen door Uw geest,
en de kracht van Uw liefde

Dan zweef ik op de wind,
gedragen door Uw geest,
en de kracht van Uw liefde

Dan zweef ik op de wind,
gedragen door Uw geest,
en de kracht van Uw liefde


Nu ik nog even verder kijk zijn er nog meer Bijbelteksten te vinden over vogels. Dus die gaan we ook nog lezen:

Vogels in de bijbel Jezus vertelt ons, dat we veel kunnen leren van de vogels. In Mattheus 6 wijst Hij ons op de vogels en zegt: ‘Kijk eens naar de vogels, hoe de Vader hen elke dag te eten geeft. Zou jullie Vader dan niet ook voor jullie zorgen!??’. De bijbel wijst vaker op de vogels.
Op de ooievaar: die leert ons berouw en bekering (Jeremia 6).
Op de mus: die leert ons, dat we veel waard zijn voor God (Mattheus 10).
Op de raaf: die leert ons om te geloven en altijd weer op God te vertrouwen (Mattheus 6).
Op de kip: die laat ons zien hoe wij, net als de kuikens, steeds bescherming vinden onder Gods vleugels (Matheus 23, Psalm 36 en 91)

Vrijheid
Nu wat meer over de arend. Die leert ons ‘vrijheid’. En dát is precies wat God aan zijn kinderen geeft: vrijheid. En dat is tegelijk ook wat voor veel mensen het hoogste, het belangrijkste, is in dit leven: vrijheid. Juist dat kun je dus in de bijbel vinden! Vrijheid. In de bijbel wordt de arend of adelaar vaak genoemd als beeld van die vrijheid. In Exodus 19: 4, Deuteronomium 32, Psalm 103, Spreuken 30 en Jesaja 40. Maar: wanneer ben je vrij? Is vrijheid, dat je kunt doen wat je maar wilt? Of is vrijheid, dat je tot je bestemming komt bij God, die ons geschapen heeft?

Zo vrij als een vogel
Soms kunnen we jaloers naar de vogels kijken: kon ik ook maar vliegen! Zo vrij als een vogel in de lucht. Mensen dromen daarvan. Leonardo da Vinci wilde dat ook heel graag en maakte al allerlei studies van vogels en vliegtuigen. Er is een heel boek vol met tekeningen van vogels van Leonardo da Vinci. Maar het was pas in 1903, dat de gebroeders Wright erin slaagden om een motorvliegtuig in de lucht te houden. Wij kennen nu allerlei supermoderne vliegtuigen. Snelle straaljagers. Maar al die moderne machines zijn lomp en onhandig vergeleken bij de vogels. Vogels vliegen, zweven, buitelen, duiken en fladderen in de lucht.
De gierzwaluw legt elke dag wel 800 kilometer af bij het zoeken naar insecten om te eten.
De slechtvalk vliegt heel hard: soms bijna 100 kilometer per uur.
De reuzenalbatros is de grootste vliegende vogel ter wereld en die kan wekenlang in de lucht blijven zonder aan land te komen. Alleen om te paren en te broeden komt hij aan land. Hij leeft op de open oceaan. Een speciaal mechanisme houdt zijn vleugels gespreid en zo kan hij urenlang zweven op de wind zonder met zijn vleugels te slaan. Hij slaapt zelfs in de lucht! De eerste automatische piloot.

De arend
Een van de mooiste en sterkste vogels is de arend. De koning van het luchtruim. Met zijn scherpe snavel en grote vleugels. Soms een spanwijdte van wel 2.50 meter. Statig stijgt hij op en zweeft op de wind. Hij fladdert niet, maar laat zich dragen door de wind. Of hij zoekt de thermiek op. Warme lucht die naar boven opstijgt. Hoog in de lucht maakt hij ruime cirkels en met zijn scherpe ogen ziet hij zelfs het kleinste musje. Als de arend aan komt zweven, zorgen alle vogels, dat zij weg zijn. De witkopzeearend is zelfs het nationale symbool van Amerika. Hij is snel en moedig. Bouwt zijn nesten hoog in de boom. Een arend kan wel 50 jaar oud worden. En elke twee jaar krijgt hij een compleet nieuw verenkleed. Daarom ziet zelfs een arend van 40 jaar oud er nog jong en sterk uit. In Psalm 103 staat: “Hij overlaadt u met schoonheid en geluk, uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar”. Dat beeld gebruikte Mozes op een andere manier ook al. Hij bezingt dan de bevrijding uit Egypte en de lange tocht door de woestijn. Hij schrijft dan over de arend. In Deuteronomium 32: 11 schrijft hij: “Zoals een arend over zijn jongen waakt en voortdurend erboven blijft zweven, zijn vleugels uitspreidt en zijn jongen daarop draagt”.

Bron : http://www.gkv-zwolle-berkum.nl/preken/Jesaja%2040HAArend.pdf


Nog wat Bijbelgedeelten waar vogels in voorkomen :

· Aalscholver (Leviticus 11:17).
· Arend (Leviticus 11:13).

· Duif (Genesis 8:8).

· Gier (Leviticus 11:13,15).

· Haan (Matteüs 26:34).
· Hen (Matteüs 23:37).
· Hop (Leviticus 11:19).

· Katuil (Leviticus 11:16).
· Kwakkel (Exodus 16:13).

· Meeuw  (Leviticus 11:16).
· Mus (Psalm 84:4).

· Oehoe (Leviticus 11:18).
· Ooievaar (Leviticus 11:19).

· Pelikaan (Leviticus 11:18).

· Raaf (Genesis 8:7).
· Reiger (Leviticus 11:19).
· Roerdomp (Jesaja 34:11).

· Sperwer (Leviticus 11:16).
· Steenuil (Leviticus 11:17).
· Struisvogel (Leviticus 11:16).

· Tortelduif (Lucas 2:24).

· Veldhoen (Jeremia 17:11).

· Wouw (Leviticus 11:14).

· Zwaluw (Psalm 84:4).

6 opmerkingen:

  1. Wauw wat veel vogelskennis! Zal ik eens doorgeven aan de kids hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En prachtige beelden over Gods zorg enz door de vergelijking met de adelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi, hè? En laat de betekenis van de naam van onze zoon nu net zijn: machtige adelaar! Erg boeiend!

      Verwijderen
  3. Mooi om een thema uit de natuur te nemen! Prachtig geschreven. Jesaja 31:5 is zo krachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kijk je ineens met andere ogen, hè, naar de natuur...

      Verwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!