donderdag 23 april 2015

Van zwart-wit naar kleur...



Heb je wel eens zwart-wit foto's gezien? Hele mooie foto's, wat je doet denken aan vroeger, maar wat weinig kleur. Zo was t ook in mijn leven. Een poosje was het erg donker. En waarom ik dit vertel? Omdat ik vermoed dat veel mensen een donkere periode hebben in hun leven. Waarom t donker was is niet zo belangrijk. Maar ik wil wel wat aanwijzingen geven die mij hebben geholpen. M'n leven heeft weer kleur gekregen. Ik kan weer genieten. Ik wil het delen met jou. Wie weet helpt t ook jou als je in het donker zit.

* Ga elke dag of zo vaak het kan een half uur wandelen. Helemaal alleen en bespreek al je vragen met God. Ik moet zeggen dat het in het begin alleen maar een hoop geklaag was en geschreeuw van mijn kant. Toen ik alles uitgeschreeuwd had, ging ik vragen stellen aan God. En ik geloof ook dat Hij daar blij mee is. Vragen over: U zegt in Uw Woord dat ik me geen zorgen mag maken, maar het lukt me niet.  Heel verrassend was Zijn antwoord. Als jij je zo graag zorgen wil maken, mag dat, maar het is niet nodig. Ik zorg voor je. Al wandelend ging ik steeds meer met God delen. De dingen die ik niet begreep, besprak ik met Hem. En vaak kwam ik tot andere inzichten of God liet me een Bijbeltekst zien of een lied. En daarna ging ik steeds meer de momenten gebruiken om God te danken voor alles wat Hij me in deze wandelingen geleerd had.

Met de kinderen ging ik aan tafel lezen Wie Jezus was. Wie Jezus gezien heeft, heeft God de Vader gezien.  Na het Bijbelverhaal vroeg ik: Wie is God hier? Wat hebben we van Hem geleerd? En daarna zongen we samen een lied daarover. Zo leerden we samen God beter kennen. De hele dag probeerde ik me regelmatig te richten op het lied wat we gezongen hadden en het Bijbelgedeelte wat we gelezen hadden en dankte ik God daarvoor. Ik leerde een heel andere God kennen dan ik me had ingebeeld. Nu weet ik waarom het tweede gebod zo belangrijk is.  Ik had zelf een beeld van God gemaakt en daar klopte niet zoveel van.  En daarom is het zo goed om steeds opnieuw te bedenken Wie God is en Hem daarvoor te danken!

* Ik kreeg steeds meer een verlangen om God beter te leren kennen. Op een vrouwenmorgen in onze kerk kocht ik het boekje: Hoe lees je de Bijbel. Daar stonden tips in hoe je de Bijbel het beste kunt lezen. Ik ben dat gaan doen op die manier. Zo werkte ik een groot gedeelte van de Bijbel door.
Ik schreef in eigen woorden op wat de tekst betekende. Als ik iets niet begreep zette ik er een vraagteken bij. Dan vroeg ik of God me daarover het juiste inzicht wilde geven. Vaak kon ik dan een andere keer het antwoord erachter schrijven.
Nog een tip uit het boekje: Wat wil God je in dit Bijbelgedeelte leren? Moet je iets veranderen? Dat leg je dan al biddend voor God meer.  Voor wat kan je danken. Dank God ervoor!

* En wat heb ik veel geleerd over Wie Jezus en God is. Ik voelde me klein. Zo wil God zijn. Ik lijk helemaal niet op Hem. En toch houdt Hij van ons. Psalm 139. Al vanaf de moederschoot! Langzaam leerde ik dat God van mij houdt en dat ik waardevol ben. Ik leerde mezelf kennen, ging genieten van hobby's, creatief bezig zijn. En toen ging ik ook op deze manier kijken en genieten van de mensen die God me heeft gegeven. Ik leerde hoe waardevol ze zijn voor God en genoot van m'n man, m'n kinderen, m'n familie, m'n vrienden, onze gemeenteleden. Ik leerde wat het in de praktijk in hield: Heb je naaste lief als jezelf. Dan moet je eerst weten wie je zelf bent, daarna kan je echt van de ander houden.

* Het belangrijkste of het doel van ons leven is: Dat we God steeds beter leren kennen. En NIET dat we een perfect gezin hebben of een perfect huwelijk. Dit is het eeuwige leven dat we God leren kennen. Ik leerde om eerst het Koninkrijk van God te zoeken en daarna ging God me ook helpen in de relatie met man, kinderen en verdere familie en vrienden en in onze kerk. God staat op nummer 1.

God wil er zijn in alle situaties van ons leven. Ik leerde Hem in allerlei situaties kennen. Maar dan moet je wel zo'n situatie mee maken.
- Als mensen boos op me waren, terecht of onterecht. Hij gaf me rust om niet boos te reageren, maar te begrijpen waarom iemand boos was. Zo leerde ik om iemand die boos was even met rust te laten...
- Er was ontzettend veel verdriet, ik leerde Zijn troost kennen. En als ik die troost kende kon ik hem ook weer doorgeven aan m'n kinderen als zij verdrietig waren...
- Toen ik pijn had, leerde ik kijken naar Zijn pijn. En wist ik dat Hij pijn wilde lijden, zodat Hij net als mij in alles verzocht is geweest en mij kan begrijpen en mij kan bijstaan...
- Ik kwam onverschilligheid tegen. Ook dat heeft Hij gekend. Wat een rust om het met iemand te delen die het begrijpt...
- Als ik gezondigd heb, weet ik dat Hij t vergeeft...
- Als ik me afgewezen voelde, Hij wijst ons niet af...
- Als ik ergens te moe voor was, mocht ik leren om te relaxen...
- Als ik te bezorgd was, leerde Hij me om het aan Hem te geven en nu weet ik dat Hij alles in Zijn hand houdt...
- Als ik iets kwijt ben, vraag ik het aan God, Hij is alwetend en Hij laat me zien waar het is of geeft andere oplossingen...
- Als we nieuwe kleren nodig hebben, vraag ik het aan Hem...
- Als ik boodschappen doe, vraag ik Zijn hulp...
- Als er financiële tegenvallers waren, Hij voorziet!
- Als ik t even niet weet met de kinderen, vraag ik Hem om wijsheid...

Zo kwam er weer kleur in mijn leven. Geniet momenten. Genieten van Zijn schepping, van Zijn regering, van Zijn liefde, van Zijn genade, van Zijn zorg... En soms is het donker en dan mag je weer leren. Het leven blijft een leerproces, maar Hij blijft! God wil er ook zijn voor jou!


Deze blog publiceerde ik eerder op een andere blog. Maar omdat die blog verwijderd is, hier nog een keer... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!