zondag 8 maart 2015

Een wegwijzer in de woestijn - 40 dagen tijd

Inleiding 
We hadden de serie gelezen over God in de woestijn. Eigenlijk wordt je daar een beetje mismoedig van. Het gaat vaak fout in de woestijn. Bijzonder was het dat ze de 10 geboden kregen.  Dat wijst de weg! We lezen verhalen over mensen die zich vasthouden aan Gods geboden,  Gods wegwijzer,  maar luisteren ook naar de woorden die God als bemoediging geeft voor onderweg!

Thema 
Een wegwijzer in den Woestijn...

Beeldend 
Vorig jaar toen we over de tien geboden werkten hebben we kaartjes gemaakt. Die zetten we in het windlicht met het zand van de woestijn en bij de punaises van de pijn, verdriet, zonde...

We bespreken de geboden en kijken naar bloembollen.  Eigenlijk lijken de bloembollen op Gods geboden en Gods Woord,  wat in ons wordt geplant. Hoe gaan ze groeien?
De gebruiksaanwijzing wordt gelezen. Zo moet t!  In de grond,  bak met bloembollen erin,  grond erover en af en toe water geven. En dan laat God het groeien. Zo ook met Gods Woord en Zijn geboden.

Bijbelverhalen 
Deze week lazen we uit Daniel. Daniel zat ook in een akelige,  onveilige omgeving. Lastig om je daar aan Gods geboden te houden?  Toch deed hij dat. Hoe dat kwam?  Hij had een relatie met God! Hij gaf z' n relatie met God regelmatig water. Elke dag bad hij! En je ziet de vruchten! Bijzonder om in deze week te zien dat, als je in een lastige situatie zit,  God er wel bij is!  Dat Hij het toch is die kracht geeft om te getuigen, om te bidden, om je werk te doen.

Daniel en zijn vrienden aan het hof.  Ze vragen om water en groenten te mogen eten ipv eten dat eerst geofferd is aan een afgod.  God zegent hun keus!

Daniels vrienden zijn op een feest. Ze moeten knielen voor een groot beeld. Wat zegt God in Zijn wegwijzer?  Dien alleen Mij. Ze knielen niet. Met het gevolg dat ze in de vurige oven gegooid worden. Maar ze zijn niet verbrand. God was bij hen! Wanneer gij zult gaan door het water,  Ik zal bij u zijn,  wanneer gij door het vuur zult gaan, zult gij niet verbranden...

Daniel mag niet meer bidden tot God, alleen tot de koning. Bidt hij toch tot God dan wacht de leeuwenkuil.  Wat zegt Gods wegwijzer?  Dien God alleen,  vertrouw op Hem.  Daniel doet t en toch wordt hij in de leeuwenkuil gegooid.  Maar God is erbij!  De muilen van de leeuwen blijven dicht!

En wat zegt God tegen Mozes in de woestijn?  Zou Mijn aangezicht mee moeten gaan om u gerust te stellen? 
Daarom kon Mozes verder met dat volk dat elke keer weer mopperde en zondigde.

En tegen Jozua: Wees sterk en heb goede moed! Want gij zult dit volk dat land erfelijk doen bezitten. (Jozua 1:6)
En Jozua geeft het bevel tot de overtocht!

Ook de Heere Jezus hield vast aan Gods Woord. Toen de duivel Hem verzocht in de woestijn. Hij versloeg hem met Gods Woord. Daaraan hield Hij vast!

Lied 
Vrees niet want Ik heb u verlost
Ik heb u bij uw naam geroepen
Gij zijt Mijn
Wanneer gij zult gaan door het water
Ik zal bij u zijn
En door de rivieren, zij zullen u niet over stromen
Wanneer gij door het vuur zult gaan
Zult gij niet verbranden
En de vlam zal u niet aansteken
Want Ik ben de Heeren, Uw God
Gij zijt Mijn

Gebed 
God, helpt U ons om te luisteren naar Uw wegwijzer! Dank U wel dat we mogen weten dat U dichtbij bent als mensen de keus voor U maken. We denken in het bijzonder aan de vervolgde christenen.  Dank U dat U bij hen bent en hen bescherming geeft.  Wanneer ze gaan door het water...  Dat heeft U zelf beloofd.
U bent ook bij ons!  Soms is het zo moeilijk om nee te zeggen,  maar we willen Uw wegwijzer volgen, omdat U van ons houdt en Uw wegwijzer ons alleen maar gelukkig kan maken! En ook al gaat 't dan mis, dan vertrouwen we nog op U! Want dat heeft U beloofd,  dat U bij ons bent ook als het misgaat gaat! Maak ons sterk om U te blijven volgen! Laat mij verder groeien,  laat vruchten opbloeien van U, Heilige Geest. Maak mij overvloedig,  standvastig en moedig, geef mij wat nog ontbreekt. Heer,  werk door genade in mij, dat mijn hart U niet bedroef.  Heer,  maak mij gehoorzaam, Uw genade is mij genoeg!

2 opmerkingen:

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!