donderdag 26 maart 2015

Een spontaan gezinsmoment... - 40dagentijd

Spontane gezinsmomenten... Kostbaar!  Van de week hadden we er een!  We bespraken aan tafel of we na het eten gingen zingen over pasen of voorlezen uit ons boekje over de lijdenstijd. Onze jongste wilde echt liever niet zingen,  want van Paasliederen wordt ik zo verdrietig. En inderdaad als we er over nadenken is het ook " zware kost ". Een mooie gelegenheid om daar even dieper over na te denken. Ik had nog een lijst liggen en whiteboard stiften en die pakten we erbij. 

Het moment 
Schrijf maar eens op waar je allemaal zo verdrietig van wordt. Dat deden ze. Leuk is dat ze allemaal in een andere leeftijd zitten en allemaal andere verdrietige dingen weten op te schrijven. 


Daarna vertelde een van de kids wat er gebeurt als je het bij God brengt. Hij komt en wrijft dat vervelende weg. Hoe?  Door Zijn liefde! Door Zijn liefde tot in de dood aan het kruis! We pakten de kaartjes erbij van liefde,  die we gemaakt hadden met Valentijnsweek. 
Vergeven. We veegden het woord boos weg en ruzie... 
Moed. We veegden het woord Zorgen weg...
Troost.  Weg verdriet... Weg pesten... 


Zo deden we dat met alle kaartjes en het was weer helemaal blanco! Heerlijk gevoel!( Haha...Ik ben net zo'n gevoelsmens als onze jongste...) 



Daarna schreven we waar we allemaal blij van worden. En dat laten we lekker staan!



Bijbelverhaal
De volgende morgen pakte ik even terug op het moment. Wat voelden we ons eerst verdrietig. Maar wat fijn dat we mogen weten dat de Heere Jezus het wegveegt, doordat Hij stierf voor ons aan het kruis!
In de Bijbel staat een verhaal over een man die ook zo verward was. Op zoek naar God en naar geluk in Jeruzalem. Geluk wat te vinden was in de Bijbel en toch... Hij zat met de Bijbel in zijn handen en had geen geluk. We lazen de geschiedenis van Filippus en de Kamerling uit de Bijbel. Toen Filippus klaar was met vertellen mocht hij gedoopt worden. Net zoals wij alles wegveegden wat niet prettig was. En daarna... Hij reisde zijn weg met blijdschap!

Liederen
God keert alles om...
Heer, Uw bloed dat reinigt...

Wat zegt God over lastige gevoelens?
Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijt: EN IK GEEF U RUST.

HIJ DIE OP GODS BESCHERMING WACHT, WORDT DOOR DE HOOGSTE KONING BEVEILIGD!

Dit zei God, de HEER, de Heilige van Israël: In rust en inkeer ligt jullie redding, in geduld en vertrouwen ligt jullie kracht. -- Jesaja 30:15.

En als ik zelf last heb van moedeloze gevoelens?
Ik mag ze bij God brengen. Maar soms lijkt dat niet genoeg. Het viel me op dat ik t wel goed vind om samen met m'n kids hun zorgen bij God neer te leggen. Ook vind ik het fijn als een vriendin komt en we samen haar zorgen bij God neer leggen. Maar doe ik het zelf wel eens samen met een vriendin? Als ik eerlijk ben, wil ik soms anderen daar niet mee lastig vallen. Ik moest denken aan Aaron en Hur. Zij mochten Mozes helpen in de strijd. En wat moet dat fijn geweest zijn voor Mozes. En opeens moet je dan een keer zo'n stap zetten. En dan lijkt t stom om te huilen, om te vertellen wat jou verdrietig maakt. Dat is het niet. Er zijn Aaron en Hurs om je heen. Die je steunen. Niet dat het probleem weg is. Maar je hebt wel weer kracht om dat laatste poosje vol te houden! 

Zo hebben we in het gezin elkaar nodig... Dank God dat jij voor je kinderen een Aaron en Hur mag zijn.
Zo hebben we in de gemeente elkaar nodig...  Dank God dat Hij Aarons en Hurs geeft voor jou!


2 opmerkingen:

  1. Mooi zeg! en dat ze het zelf zo aangeven vind ik ook heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zijn de beste gezinsmomenten. Dank je wel voor het inkijkje.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!