zondag 11 januari 2015

Wie overwint... Morgenster...(3)


Het thema waar we nu over nadenken is "Wie overwint..." We hadden al kaartjes gemaakt en die pakken we erbij. Deze keer de morgenster.

En Ik zal hem de morgenster geven. Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. 
Openbaring 2:28-29

Deze week hebben we gelezen over sterren. We lazen de volgende bijbelverhalen:

God schiep de sterren...

Abraham mocht naar de sterren kijken en God beloofde een groot volk
Jozef droomde dat de sterren voor Hem bogen... Een belofte van God, die uit kwam...
Er zal een ster voortkomen uit Jakob, en er zal een scepter uit Israel opkomen; die zal de palen der Moabieten verslaan, en zal al de kinderen van Seth verstoren. Numeri 24:17
Maak u op, word verlicht, want uw Licht komt, en de heerlijkheid des Heeren gaat over u op. Jesaja 60:1
De wijzen uit het Oosten zagen de ster en gingen op zoek naar het Koningskind...
2 Petrus 1: 19: En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, gij doet wel dat gij daar acht op hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten

We keken naar de sterren toen het avond was en we dachten aan Abraham die naar de sterren keek en aan God die doet wat Hij beloofd! We keken deze week naar de morgenster die prachtig straalde. Zo moeten de wijzen ook gekeken hebben naar de ster.  Prachtig dat God in de natuur zoveel herinneringen geeft om aan Zijn beloften te denken. Nog even terugkijkend naar de tekst: En Ik zal hem de morgenster geven. Zijn beloften in onze hand! Dat belooft Hij! Zijn beloften zijn WAAR!

Een van die beloften mocht onze dochter opzeggen met het kerstfeest. Soms vraag ik of ze hem nog wil opzeggen. Ze straalt dan en zegt:
Het volk dat in duisternis wandelt zal een groot Licht zien, zij die wandelen in de schaduw des doods, voor hen zal een Licht opgaan.

We hadden het over de ster. Hij wordt verlicht door de zon. Wij mogen ook zijn als sterren. Als we net als de wijzen op het profetische woord op weg gaan, dan zal God zich houden aan Zijn beloften. Dan zullen we Hem ontmoeten... Wat een vreugde geeft de ster al voor de wijzen uit het Oosten. Maar wat een vreugde ook in het huis van Jozef en Maria! De ontmoeting met 
Jezus, het Licht van de wereld! Hij is het Licht wat op ons schijnt, wanneer we dichtbij Hem komen. Van de week viel een zonnestraal op een glittervestje. Op de muur waren toen allemaal " sterren" te zien... Zo mogen we ons laten beschijnen door het Licht van de wereld. Schijn in mij... Schijn door mij...

( Ook leuk om Glow in the dark- sterren licht te laten worden en dan in het donker laten schijnen...)

We zongen samen dit lied:


HEER, UW LICHT EN UW LIEFDE SCHIJNEN (334)A


Heer, uw licht en uw liefde schijnen

waar U bent zal de nacht verdwijnen.

Jezus, Licht van de wereld, vernieuw ons.
Levend Woord, ja uw waarheid bevrijdt ons.
Schijn in mij, schijn door mij.



Refrein:

Kom, Jezus kom,

vul dit land met uw heerlijkheid.
Kom heil'ge Geest, stort op ons uw vuur.
Zend uw rivier, laat uw heil
heel de aard' vervullen.
Spreek, Heer, uw woord:
dat het licht overwint.



Heer, 'k wil komen in uw nabijheid.

Uit de schaduwen in uw heerlijkheid.

Door het bloed mag ik U toebehoren.
Leer mij, toets mij, uw stem wil ik horen.
Schijn in mij, schijn door mij.




1 opmerking:

  1. Zo mooi geschreven! Dank je wel. Glow in dark sterretjes hebben mijn kinderen jarenlang op het plafond gehad.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!