vrijdag 16 januari 2015

Wie overwint... Een pilaar(4)


We gaan deze week verder met het thema: Wie overwint...
Deze week denken we na over:

Die overwint, Ik zal hem maken tot een pilaar in den tempel Mijns Gods, en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven den Naam Mijns Gods, en de naam der stad Mijns Gods, namelijk des nieuwen Jeruzalems, dat uit den hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwen Naam

 We hebben het samen over een pilaar. Een pilaar geeft steun. Als je een pilaar weghaalt stort het dak " plof- ke - boem" naar beneden. ( onze zoon kan dat zo heerlijk na doen, die geluiden...) We hebben een poos terug gelezen over de tabernakel, waar ook pilaren in waren en over David die een huis voor God wilde bouwen. We wilden dus nu graag lezen over de tempelbouw. En wat konden we er weer veel van leren!

Salomo maakte gebruik van de 'heidense' landen om hem heen. Het hout voor de tempel kwam daar vandaan. Maar ook slimme werklieden. En wat werkten er veel mensen mee. Stenen werden gehakt, maar er waren ook opzichters en mensen die met goud mooie versierselen konden maken.. En samen maakten ze een tempel voor onze God. Een plek waar Hij kon wonen! Dichtbij Zijn volk! Altijd weer iets om je te verwonderen. 
We lazen dat de tempel ingericht werd en hoe het er allemaal uit zag. En van de wolk als vertegenwoordiger van God... En nu, als wij met Hem mogen overwinnen, zijn we als een pilaar in de tempel van mijn God... God heeft ons nodig om een plek te hebben om te wonen... Ik verwonder me erover ... Niet te begrijpen dat wij zo..., (ja hoe moet ik het onder woorden brengen), zo kostbaar zijn voor Hem. Hij heeft ons ook nodig, voor Zijn huis. Het is niet alleen dat wij soms niet weten hoe het moet zonder God, maar Hij weet ook niet hoe Hij zonder ons zou moet wonen... 
In de tempelbouw zien we dat er zoveel mensen ( duizenden) werkzaam zijn, uit allerlei geslachten, talen... Niet alleen het volk Israël zal er zijn. Een grote schare die niemand tellen kan! 

We zongen samen dit prachtige lied over de bouw van de tempel:




En we hadden het over het laatste versje. Hoe wij nu al in ons hart een plekje kunnen maken voor de Heere. Met onze woorden... Met onze daden...

In mijn hart maak ik ook
een plekje voor zijn eer
de allermooiste woning
waar Jezus woont als Heer
ik timmer met mijn woorden
en bouw met elke daad
de allermooiste woning
een huis dat prachtig staat

Het werd de allermooiste woning
voor de allerhoogste Koning
de allermooiste woning 
voor zijn Heer



We lazen uit de Bijbel in Lukas over de goede daden en woorden van de Heere Jezus... Ik zaagde uit een oude plank rondjes en figuurtjes van verschillende grote. Ik maakte ze glad met een vijl en schuurpapier en moest denken aan onze goede werken en woorden. Ze zijn niet perfect, maar God schaaft ze bij. We noemden daden en woorden die Jezus goed deed, maar ook die wij kunnen doen of gedaan hebben. Bij elke goede daad of woord legden we een blokje hout neer en samen werd dat een pilaar. De volgende dag brak ik het weer af en gingen we eerst vertellen wat de Heer Jezus goed deed en hoe wij het kunnen navolgen. Soms deden we het drie keer, want ze wilden allemaal wel graag "bouwen". We hadden het over Zijn troost, Zijn vergeving, Zijn zorg voor mensen, Zijn vriendelijke woorden en elke keer opnieuw bouwden we de pilaar. Dan zetten we de kaars erop en lazen we weer verder in Lukas. Wat kunnen we ook in het dagelijks leven veel van Jezus voorbeeld leren!







Ik had een kaars gevonden en daar stond de volgende Bijbeltekst op:

Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen dat zij uw goede werken mogen zien en Uw Vader in de hemel verheerlijken!
Mattheus 5:16

Ik vind hem er mooi bij passen. En zo hebben we nu een kaarsenstandaard-pilaar die ons herinnert aan Gods grote daden en ons aanmoedigt om Zijn Voorbeeld na te volgen!



2 opmerkingen:

  1. Wat prachtig joh! Zo fijn om dit mee t mogen lezen, en het onderwerp vind ik ook heel mooi uitgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi, het voorbeeld van die kaarsenstandaard-pilaar! Een prachtige herinnering zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!