donderdag 13 november 2014

De vrouw en haar verantwoordelijkheid

Twee keer in een jaar komen we met de vrouwen van onze gemeente samen om toegerust te worden. Het is een erg gezellige morgen, waarbij we bij binnenkomst verrast worden met een gezellig aangeklede zaal, bakje koffie met eigen gebakken lekkers en doen we vaak nog iets creatiefs met elkaar of iemand geeft een mini- workshop... Daarna wordt de morgen geopend en leidt een spreker een onderwerp in.  Deze morgen ging over " De vrouw en haar verantwoordelijkheid".

We lazen uit de Bijbel het gedeelte van Mattheus: Ziet de maagd zal zwanger worden en ze zal een Zoon baren en zijn naam Emmanuel noemen, God met ons. God gebruikt hier een maagd. Een jonge vrouw voor Zijn plan!

De inleider ( zelf een man) startte met het mooie boek van Elizabeth George. Een vrouw naar Gods hart. Hij had het gelezen met veel bewondering. Wat hebben jullie een veelzijdige en mooie taak: zachtmoedig, onderdanig, geduldig, enz... Een mooi boek. En we kunnen echt ons best doen om zo te zijn. Maar het belangrijkste is om te weten dat God naar ons toekomt in Zijn liefde.Hij is onze vreugde! Leven met Christus is onze eerste verantwoordelijkheid!

We keken naar een paar vrouwen uit de Bijbel:
* Maria zat aan de voeten van de Heere Jezus: Dat is je eerste verantwoordelijkheid. Aan Zijn voeten en van Hem leren!
* De Samaritaanse vrouw was elke keer op zoek naar andere mannen met wie het beter zou gaan. Ook dat kon haar niet vervullen!  Wat vervulde haar wel? Putten uit de bron van Levend water...
* Nog een Maria, de moeder van de Heere Jezus. Wat deed ze op de bruiloft van Kana toen er geen wijn meer was? Ze vertelde aan de Heere Jezus wat er mis was. Niet met een omhaal van woorden. Ze zei alleen: De wijn is op. Laat de mogelijkheden aan God over! Hij is zo creatief! Hij bedenkt Zijn oplossing. Wij zijn vaak geneigd om zelf alvast met oplossingen te komen. Maar kijk in de Bijbel en zie wat Hij heeft gedaan. Laat de mogelijkheden aan Hem over! Soms zegt Hij alleen: Ik ken je en ik weet waar je woont! Ik heb je lief met een eeuwige liefde! Ik zal je nooit begeven. Ik zal je nooit verlaten!
 En misschien denk je ik kan het niet. Voor mij kan het niet. Ik kan er niet aan voldoen. Dan zit je net als de mensen uit de tijd van de Heere Jezus, onder een juk. Het juk van de Farizeeën. Dat is zwaar. Je doet het nooit goed! Maar dan mag je met je juk naar de Heere God gaan. Zijn juk is zacht! Hij vergeeft, Hij helpt, Hij staat naast je!

Wat kan het heerlijk zijn als je de aanwezigheid met God ervaart. Maar wat gebeurde er nadat de Heilige Geest op de Heere Jezus was uitgestort bij Zijn doop? Hij werd door de Geest in de woestijn geleid. Zo kan het ook met ons zijn. Nadat we de Heere Jezus hebben ontmoet komen we in de woestijn. En ook daar is God bij ons. Maar we worden wel verzocht. Door de duivel. Op verschillende terreinen van ons leven.
* Kan je van die stenen broden maken? De duivel wil dat je niet meer afhankelijk bent van God.
* Een andere keer gaat het om hoogmoed... Spring er van af...
* Weer een andere keer over verleiding. Alle koninkrijken in je bezit hebben.Wat verleidt ons? Bij mannen is dat vaak seksuele verslaving, Maar bij vrouwen kan het vaak zijn net als bij die Samaritaanse vrouw steeds zoeken naar een andere betere man? Wees alert op die verleiding. God wil je helpen en leren hoe je je relatie met elkaar kunt verdiepen.
Al die verzoekingen mogen we aan Hem geven. Hij is met jou verzocht. Hij gaat jou leren wat bij Hem hoort.

Als gemeente mogen we er zijn voor elkaar! Investeer in elkaar. Het is belangrijk dat je omgang met je man goed is, maar ook als gemeente moeten we in elkaar investeren. Elkaar respecteren en genieten van de verschillende kwaliteiten. Complimenteer elkaar! ( wordt vaak te weinig gedaan!) Als je een compliment krijgt zie het dan als een bloem en geef die bos met complimenten s avonds aan God!( Corrie ten Boom)

Nog even over verantwoordelijkheden. Nu een man: Jozua. Hij was een geweldige leider. Hij kende veel strategieën om te vechten. Maar hij kreeg de eenvoudige opdracht om 7 dagen rondjes te lopen rond de stad Jericho. Wachten op Gods tijd is moeilijk, maar Jozua deed het en de overwinning kwam! Wacht op de tijd die God geeft! Wees Hem gehoorzaam!

Vrouwen hebben een belangrijke taak in de gemeente. Ze voelen soms haarfijn aan waar het niet goed is. In de brieven die Paulus schreef lezen we vaak aan het eind dat hij de vrouwen groet die mee hebben gestreden in de gebeden.  Leg niet de nadruk op de fouten, maar op God die er dwars doorheen werkt! Verspreidt zelf warmte en wees niet alleen de thermostaat die laat zien wat er mis is.

En wat zal het straks heerlijk zijn in de hemel. Dan komen we tot de volle ontplooiing. Wat kan je daar soms naar uitkijken! Daar krijgen we een nieuwe naam, een naam die past bij wie wij zijn...

In groepjes gingen we uit elkaar om wat vragen/ stellingen te bespreken. Een van de stellingen was: Wat is je eerste verantwoordelijkheid:
a. omgang met God
b. omgang met je gezin
c. omgang met je gemeente

Voor ons was het wel duidelijk: a omgang met God. Ik was heel benieuwd hoe anderen daar hun invulling aangeven... Op de een of andere manier "lukte"het niet om daar over te praten. Dus die vraag blijft bij mij nog een beetje hangen. Hoe doen jullie dat? Ik ga vaak lekker wandelen of tijdens het huishouden leg ik de Bijbel open en lees ik af en toe een stukje en praat er over ( in m'n gedachten) met God. En jullie, hoe vullen jullie dat in? Lijkt me fijn om een heleboel tips erbij te hebben!

Tot slot samen nog liederen gezongen:
Jezus open mijn oren...
Bron van zaligheden...
Maak ons tot een stralend licht...

Nog even nagenieten...

2 opmerkingen:

  1. Heel mooi! Ik heb een bundel met kaartjes met Bijbelteksten. Daar pak ik telkens de bovenste van af en lees er over in de Bijbel wat er precies staat, er voor en er na. Ik probeer het te gebruiken in mijn morgengebed.

    Soms als ik erg druk ben in mijn hoofd door alles wat er speelt ga ik even breien ( als ik thuis ben). Ondertussen bid ik tot God. Ik heb een heel simpel breiwerkje dus dan lukt het wel.

    Ik las ook over een man die er voor zorgde dat zijn mobiel elk heel uur een piepje gaf. Hoe? Zou ik niet weten. Bij elke piepje bad hij een kort gebed tot God. Of dacht even aan God. Eerst vond ik dat een beetje overdreven. Toen ik er over nadacht niet meer.

    Ik wil graag iedere week een Bijbeltekst uit mijn hoofd leren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie aanvulling! Zo mooi om te zien dat iedereen een eigen unieke manier heeft om zijn of haar relatie met God te genieten... Dankjewel!

      Verwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!